Бір халық өзінің тарихын білмесе, бір ел өзінің тарихын жоғалтса, оның артынша өзі де жоғалуға ыңғайлы болып тұрады.
Міржақып Дулатұлы

Қазақстандағы ислам

2902
Қазақстандағы ислам - e-history.kz

Қазақстан биыл өз Тәуелсіздігінің 30 жылдығын атап өтеді. Атеистік Кеңес мемлекетінен еліміз демократиялық, зайырлы, құқықтық мемлекетке айналды, оның ең жоғарғы құндылығы - адам, оның өмірі, құқықтары мен бостандығы. Тәуелсіздік жылдары ішінде Қазақстан дін саласындағы теңдестірілген саясатты сенімді түрде жүзеге асырып келеді. Тәуелсіздіктің алғашқы күндерінен бастап еліміз діндер арасындағы бейбітшілік пен келісімді қалыптастыру және сақтау үшін белсенді мемлекеттік саясатымен ерекшеленетін зайырлы мемлекеттің өзіндік ерекше моделін құрды. Қазақстанда ар-ождан мен діни сенім бостандығы үшін барлық жағдайлар жасалған. 

Қазақстан мұсылмандары үшін дәстүрлі Ораза айт мерекесі қарсаңында ҚР БҒМ ҒК Мемлекет тарихы институтының жетекші ғылыми қызметкері, саяси ғылымдар кандидаты Б.Р. Шериязданов Qazaqstan Tarihy порталына елімізде исламның таралуы және оның өткен ғасырдың соңында қайта жандануы туралы әңгімелеп берді. 

Ислам – б.з. VII ғасырдың басында пайда болған әлемдік діндердің ішіндегі ең жасы. Ғасырлар бойы ислам Атлант мұхитынан Үндістан мен Қытайға дейінгі кең аумаққа таралды. VII-VIII ғғ.мұсылман идеялары Орталық Азия мен Қазақстан аумағына енді.

Орталық Азия аймағында, хронологиялық фактордан басқа, ислам идеологиясының таралуының өзіне тән ерекшелігі - оның әртүрлілігі, жергілікті қауымдастықтардың мүдделерімен өзара әрекеттесуі, оның ұлттық мәдениеттермен өзара әрекеттесуі. Исламтанушы тарихшылар Орталық Азияда исламның сунниттік және шииттік ағымдар, сунниттік теологиялық мектептер (матуридийа, ашарийа, каррамийа), сунниттік теологиялық-құқықтық түсіндірмелер (ханафи, шафиғи), сопылық бауырластық (яссавия) сияқты бағыттарының бар екенін атап өтеді.

Дәстүрлі мұсылман қоғамы Орталық Азияда ұзақ уақыт қалыптасты. Осы ілімдер түріндегі классикалық ислам аймақ халықтарының ұлттық салт-дәстүрлерімен тығыз байланыста дамыды. Нәтижесінде Орталық Азияда жергілікті этномәдени дәстүрлерге бейімделген мұсылман дінінің аймақтық түрі қалыптасты. Бұл мәдени кешеннің тасымалдаушылары түркі халықтары болды.

Алғашқы ислам миссионерлерінің пайда болуы 751 жылғы Талас шайқасының оқиғаларына байланысты белгілі болды, сол кезде Жібек жолының оңтүстік бағыты бойымен жылжып келе жатқан Араб халифатының мұсылмандары мен Тан империясының әскерлері арасындағы шайқаста түріктер арабтар жағында шайқасқа түсіп, империяға бірлесіп соққы беріп, оны жеңеді. жеңіліс әкелді. Мұсылмандар Қытай, Үндістан, Таяу Шығыс, Сібір және Солтүстік Еуропадан келетін керуен жолдары тоғысатын Мәуераннахрға қоныстанды. Академик В.Бартольд «Моңғол шапқыншылығы дәуіріндегі Түркістан» атты кітабында Атлах шайқасынан кейін түркілер біртіндеп ислам дінін қабылдай бастағанын жазған. 

Демек, 2021 жылы ата-бабаларымыздың ислам дінін қабылдағанына 1270 жыл толады.

Тарихшы ғалым, түрколог Сабри Хизметлидің айтуынша, түріктер исламды Х ғасырдан бастап қабылдай бастаған, алғашқы мұсылман мемлекеттерін - 921 жылы Еділ бұлғарларының мемлекетін, 945 жылы Қараханидтер мемлекетін, 963 жылы Газандар мемлекетін, 1038 жылы Селжұқ мемлекетін құрған.

Басында ислам қазіргі Қазақстанның оңтүстік отырықшы аудандарына енген, ал IX ғ. саманидтік жаулап алулар нәтижесінде қарлұқ түріктері исламданған, содан кейін ислам Х ғасырдың аяғында Жетісу мен Сырдария бассейніндегі отырықшы халық арасында орныққан. Қараханидтер әулетінің билігі кезінде (999-1212) ислам мемлекеттік дін мәртебесіне ие болды. X ғасырдың басында исламды Қараханидтер әулетінің негізін қалаушы Сатук қабылдады, ал оның ұлы Богра-хан Харун Мұса 960 жылы исламды мемлекеттік дін деп жариялады.

VIII-IX ғасырларда мұсылман құқығында олардың негізін қалаушылардың атымен аталған төрт мектеп қалыптасқаны белгілі: ханафиттер, шафииттер, маликиттер және ханбалиттер. Исламдық құқықтың ханафи мектебі VIII ғасырда Иракта қалыптасты, оның негізін қалаған мұсылман дін маманы Әбу Ханифа ибн Сәбит әл-Куфи әл-Имам (699-767). Ислам дініндегі жазба дәстүр Әбу Ханифадан басталады. Догматика туралы алғашқы исламдық еңбек - Асл ат-тавхид соның қаламынан шыққан деп саналады. оған жатады. Ол діни ережелер мен күнделікті өмірге қойылатын талаптарды жақындастыруға мүмкіндік беретін құқықтық мәселелерді казуистік зерттеу әдістерін бірінші болып қолданды.

Ханафи мазхабы аясында Матуридия теологиялық ілімі де дамыды. Ілімнің негізін қалаушы Имам Әбу Мансур әл-Матуриди Самарқан аймағында, Матурид ауылында дүниеге келген (280/894 жылы туған және 333/944-45 жылы қайтыс болған). Имам әл-Матуриди оған имам Әбу Ханифадан жеткен барлық теологиялық пайымдауларды, теология негіздері бойынша ұстанымдарды жинап, солардың негізінде кітаптар жазды («Китаб ат-таухид», «Та'вилат ал-Кур'ан»).

Мәдениеттің дамуына исламның әсер еткені сөзсіз. Дін құндылықтарымен танысу аймақтың Таяу және Орта Шығыс елдерімен мәдени, рухани, ғылыми байланыстарын орнатуға ықпал етті. Түрлі халықтар өкілдерінің байланыстары мұсылман Ренессансы дәуірінде білім мен өнердің гүлденуіне негіз болды (IX-XII ғасырларда араб-ислам әлемі мәдениетінің гүлденуі осылай аталады). Мұсылман ғалымдары алгебра, тригонометрия, физика, оптика, астрономия және басқа да ғылыми пәндердің дамуына үлкен үлес қосты. Олар ислам әлемінде практикалық мәнге ие астрономия ілімінде ең жоғары жетістіктерге жетті, мысалы, Меккеге бағытты дәл анықтау, ай күнтізбесіне байланысты есептеулер жүргізу және т.б. қажет болатын. Ортағасырдағы мұсылмандық Шығыс медицинаның даму деңгейі бойынша Еуропадан едәуір алда болды. Араб медицинасының жетістіктері атақты Әбу Әли ибн Синаның (Авиценна) «Дәрігерлік ғылымның каноны» еңбегінде жинақталған. Ортағасырлық Шығыс философиясы Орталық Азиядағы классикалық мұсылман ғылымы мен мәдениетінің дамуына қуатты серпін берді. Ғылым мен философияның ең танымал өкілдері-ұлы ойшылдар Әл-Фараби, Жүсіп Баласағұни, Махмұд Қашқари және Мұхаммед Хайдар Дулати болды.

Көшпенділер арасында исламды мақсатты түрде насихаттау Алтын Орда ханы Берке (1257-1267) кезінде басталды, бұл саясат әсіресе Өзбек хан (1312-1341) тұсында күшейе түсті. XIV ғасырда исламның ұстанымының одан әрі күшеюі Әмір Темірдің (1370-1405) билікке келуімен байланысты. Осы кезде қазіргі Қазақстан аумағында Ханафи фиқһының мықты теологиялық орталықтары қалыптаса бастады. Оңтүстік Қазақстанның көшпелі түркі халқы арасында Исламның таралуына сопылық ақын, түркітілдес әлемдегі алғашқы сопылық мистиктердің бірі, Яссауи сопылық орденінің негізін қалаушы, Сайрам қаласының тумасы Қожа Ахмет Яссауи (1166-67жж. Яссы/Түркістан қаласында қайтыс болды) үлкен үлес қосты. Әмір Темірдің бұйрығы бойынша Яссауидің құрметіне XIV-XV ғғ.әлемдік сәулет жауһары және Қазақстандағы мұсылман сәулетінің ірі ескерткішіне айналған кесене тұрғызылды.

Кейіннен Алтын Ордалық шыңғыс ұрпағының бір бөлігі, ең алдымен Жошы Ұлысында, ханафи мазхабындағы сунниттік исламды мойындап, дін мен елді Ислам жауларынан ламаизм-буддизмнен қорғады. Шамамен 13 ғасырдың соңынан бастап буддизмді қолдап, насихаттаған Тоқты ханға қарсы мұсылмандарды жинап, шайқасқан Шыңғыс ұрпағы Ноғайдың атымен мұсылман түріктері өздерін «ноғайлы» деп атай бастайды. XIV ғасырдың басында Өзбек ханның төңкерісінен кейін, мұсылмандар далада гегемония құрған кезде, мұсылман түркілер «өзбектер» деп атала бастайды. Қарсылас мұсылман шыңғысидтердің (Орыс ұрпағы) бір бөлігі XV ғасырда «қазақ» , яғни билікке үміткер еркін халық терминін енгізеді. Сәтті шайқастардан кейін «қазақ» этникалық атауы тарихта сақталды. XVI-XVII ғасырларда қазақтардың Орта Азия халықтарымен экономикалық және мәдени байланыстарының дамуы Қазақстанда исламның қарқынды таралуына және ықпалының күшеюіне ықпал етті. Осы кезеңде Түркістан мен Мәуераннахр, Қажы Тархан мен Дербент, Хорезм, Хиуа, Астрабад, Қорасан және Ираннан келген Орта Азиялық миссионерлер ислам дінін таратушылар болды.

Ислам ХV ғ. Жәнібек пен Керей сұлтандар негізін қалаған Қазақ хандығының ресми идеологиясы болып танылды.

Қазақ хандығының халқы ханафи мазхабының сунниттік исламын ұстанды. Алайда, бұл ретте мемлекет халқының қоғамдық және жеке өмірінде исламның тәңірлік және шаманизм элементтерімен өзіндік синтезі қалыптасты. Қазақтардың діни жүйесі түріктердің белгілі бір көшпелі өмірлік қызметі жағдайында жинақталған бұрынғы рухани және құндылық капиталды белсенді қолданды, оны дәстүрлі халықтық наным-сенімдер, культтер, ырымдар, әдет-ғұрыптар призмасынан өткізіп, сол арқылы құрылымдық әртүрлілікпен және полисинкретизммен сипатталатын ерекше қорытпа жасады.

Қазақ мемлекеттілігі пайда болу сәтінен бастап мұсылмандық құқықтық нормаларға сүйенді. Керей мен Жәнібектен бастап, соңғы жалпықазақ ханы Кенесарыға (1847 ж. қаза тапты) дейінгі барлық қазақ хандары өздерінің шариғатты ұстанатындарын мәлімдеген. Тәуке хан бекіткен "Жеті Жарғы" – заңдар кодексі исламды қоғамдық өмірге және заң практикасына енгізуге жасалған елеулі қадам болды. Осы құжатта жазылған әкімшілік, қылмыстық және азаматтық құқық нормалары негізінен шариғат ережелеріне сүйенді.

Ресей империясы құрамындағы кездегі ислам

18-19 ғасырларда Ресей империясына қосылған Қазақстанның исламдануының шешуші факторы – Ресейдің исламға деген қатынасы. Отаршылдықтың алғашқы жылдарында Ресей үкіметі көшпелі халық арасында христиан дінін тарата бастады, алайда бұдан нәтижеге болмағаннан кейін, татар молдалары мен орыс дінбасыларының өкілдерін енгізіп, бақылау арқылы ислам дінін таратуға көшеді. Осы кезеңде орыстарды Қазақстанның солтүстігіне күштеп қоныстандыру саясаты ислам ұстанымдарының нығаюы мен таралуына айтарлықтай әсер етті. Патша үкіметінің саясатына және мұсылмандардың, қазақ даласының кейбір әдет-ғұрыптарына, дәстүріне қарсы болған қазақтың ұлы ғалымы Ш.Ш. Уәлиханов өзінің «Даладағы мұсылмандық туралы» мақаласында: "Молда атағына, егер халық тарапынан бұл туралы шұғыл өтініш болса, тек байырғы қырғыздарды немесе қырғыз қожаларын бекіту керек» деп жазған. Даладағы, оның ішінде солтүстік өңірдегі орыс халқы санының этникалық негізде ұлғаюы Қазақстан аумағының оңтүстік және солтүстік бөлікке бөлінуіне, сондай-ақ бұқараның ислам дінін ұстануы Ресей тарапынан 20 ғасырдың басында Ресей империясының отарлық саясатына, оның бірлігіне қауіп төндіретін фактор ретінде қабылдануына алып келді. Соған қарамастан, 1906 жылдың көктемінде Верныйда Түркістан өлкесі мұсылмандарының 1-ші құрылтайы өтті, оған 100-ге жуық делегат қатысты. Құрылтай қаулысында дін мәселелерімен айналысатын мұсылман діни қауымдастығын құру, мүфтиден азаншыға дейінгі дінбасыларды халықтың өздері сайлау, вакуфтар ашу, мешіттер салуға және жөндеуге рұқсат беру, мектептер мен медреселерді реформалау қажеттілігі атап өтілген.

1917 жылы Алаш партиясы ұйымдастырған жалпықазақ съезі өтті. Алаш саяси партиясының бағдарламасына сәйкес мемлекетті діннен бөлу, барлық діни ұйымдардың заң алдындағы теңдігі, барлық діни оқуларды насихаттау бостандығы, Қазақстанда жеке Мүфтият құру мәселелері ұсынылды. Сол жылы Ташкентте Түркістан өлкесі өкілдерінің қатысуымен мұсылмандар съезі өтіп, Мұсылман одағы партиясының құрылғанын жариялады. Съезд исламды мемлекеттік дін және Түркістан автономиясы құрылды деп жариялады. Алайда, бұл бастамаларды пролетарлық революция мен Кеңес үкіметі жоқ қылды.

КСРО құрамындағы атеизм кезеңіндегі Ислам

Бұл кезең мемлекеттің атеистік саясатымен сипатталады. Жалпы, 1917 жылдан 1929 жылға дейін – кеңес басшылығының исламға қатысты салыстырмалы еркіндік кезеңі. 1917 жылдан 1923 жылға дейінгі кезеңді – Ресейде большевиктіктердің христиан дінін (бірінші кезекте) белсенді түрде ығыстыру кезеңі деуге болады, бұл кезде әскери атеизм діни саясатта алғашқы қадамдар жасай бастайды. Биліктің мұсылман дінімен қарым-қатынасына келетін болсақ, француз зерттеушілері (Беннигсен, Лемерсье-Келькеже, 1981) атап өткендей, діни институттарға «атты әскер шабуылындай» сипатталған азаматтық соғыс кезеңінен кейінгі стратегиялық себептерге байланысты, Кеңес үкіметі ислам институттарына қатысты салыстырмалы төзімділік саясатын ұстанды және он жылдан астам уақыт бойы ислам діни «мекемелерімен» тікелей конфронтациядан аулақ болды.

1920 жылы қыркүйекте Еуропалық Ресей, Сібір және Қазақстан Мұсылмандарының Орталық Діни Басқармасы (МОДБ) құрылды. 1920 жылдары қазақ қоғамында діни өмірдің жандануы байқалады. РКП(б) ОК-нің дінге қарсы комиссиясы молдаларға кеңес мектептерінде жұмыс істеуге рұқсат берді және балаларға мешіттерде діни ілімді үйретуге мүмкіндік берді. 1924 жылға қарай республикада бірнеше ондаған медреселер болды, мешіттер салынды, шариғат соты жұмыс істеді. Мешіттер халықтан жаппай қайырымдылық (садақа және т.б.) жинау нәтижесінде белгілі бір қаржылық тәуелсіздікке ие болды.

1923 жылы Уфа қаласында өткен II Бүкілресейлік мұсылмандар съезінде ішкі Ресей мен Сібір мұсылмандары орталық діни басқармасының құрамына Қазақ бөлімі (қазият) енгізілді. Уақыт өте келе казият тұлғасындағы мұсылман дінбасылары, орталығы Ташкент қаласында орналасқан, 1943 жылы құрылған Орта Азия және Қазақстан мұсылмандары діни басқармасының қарамағына өтті.

1929-1941 жылдары ішінара ырықтандырумен сипатталатын «діни жэс (нэп)» құлдыраған кезде, дінге қарсы күрестің күшеюі басталады. Дінге қарсы күресте үгіт-насихат біртіндеп артта қалып, діни ұйымдарға қарсы әскери және ашық күреске және діндарларға қарсы қуғын-сүргінге жол берілді, ал 1932-1937 жылдар аралығындағы кезең тарихта «құдайсыз бесжылдық» деген атауға ие болды. Бірақ бұл шаралар исламды қоғамның қоғамдық өмірінен мүлдем ығыстырып шығара алмады. 80-жылдардың соңында Қазақстанда жүргізілген зерттеулердің нәтижелері халықтың діндарлығының айтарлықтай жоғары деңгейін көрсетті. Өздерін дінге сенетін және жанашыр деп атаған адамдардың үлесі республиканың әртүрлі аймақтарында 20-дан 70% - ға дейін болды.

Кеңес тарихының әртүрлі кезеңдеріндегі мемлекеттік діни саясаттың кеңестік моделін талдай отырып, онда мемлекеттің дінге және діндарлардың діни өміріне бейілді көзқарасы және дінбасылардың, конфессиялардың және кеңес халқының діни өмірінің жаппай жойылуы кезеңдері болғанын атап өткен жөн. Діни саясат әрбір кеңестік отбасына әсер етіп, қоғамның рухани дамуында айтарлықтай теріс рөл атқарғаны сөзсіз.

Тәуелсіз Қазақстан Республикасындағы ислам 

Қазақстанда болып жатқан және исламмен байланысты заманауи процестер «исламдық жаңғыру» деп аталады. Қоғамда исламға деген қызығушылық артып келеді. Конституция әркімнің ар-ождан бостандығына кепілдік береді, сондай-ақ діни, этникалық және басқа да негіздер бойынша кез-келген кемсітуге тыйым салады. Қазіргі уақытта Конституцияның іргелі ережелерінің негізінде 2011 жылы қабылданған «Діни қызмет және діни бірлестіктер туралы» ҚР заңы әрекет етеді, ол азаматтардың ар-ождан бостандығы құқығын іске асыруының құқықтық тетігі болып табылады. Ар-ождан бостандығы дегеніміз - әр азаматтың өзі үшін рухани құндылықтар жүйесін өз бетінше таңдау құқығын білдіреді. Көптеген сарапшылардың қорытындыларына сәйкес, еліміздің заңнамасы ЕҚЫҰ және басқа да бірқатар халықаралық ұйымдар қабылдаған халықаралық стандарттардың негізіндегі базалық қағидаттарға сәйкес келеді. Адам бостандығы индексі бойынша елдердің рейтингінде Қазақстан әлемдегі 162 елдің ішінде 75-орынға ие болды. Заңнама мешіттерде және ғибадат ету орындарында, діни бірлестіктердің мекемелері мен үй-жайларында, зираттарда, тұрғынжайларда, қоғамдық тамақтану нысаналарында Құдайға құлшылық етуді, діни жораларды, рәсімдер мен жиналыстарды кедергісіз өткізуге құқық береді. Қазақстанда діндар мұсылмандардың еркін зиярат етуі үшін барлық жағдай жасалған. Қазақстан «өркениеттер тоғысы» деп орынды аталады. Қазақстан әлемдік ірі діндер – ислам, христиан және буддизм арасындағы табиғи шекара болып табылады. Ғасырлар бойы мұнда әртүрлі халықтар мен этностардың өкілдері бірге тұрып, жұмыс істейді.

Дамудың қазіргі кезеңінде халықтың әртүрлі топтары өкілдерінің рухани, оның ішінде қоғам өмірінің діни құрамдас бөлігіне деген қызығушылығы едәуір өсті. Бұны соңғы жылдары Қазақстанда дінге сенушілер санының артуы дәлелдейді. Сарапшылардың пікірінше, сенушілер саны 1980 жылдардың ортасымен салыстырғанда 20-25%-дан 90-95% - ға дейін өскен. Діндарлар саны бойынша дәстүрлі түрде мұсылмандардың діни бірлестіктері көш бастап келеді, олар 2009 жылғы жалпы ұлттық санақтың нәтижелері бойынша діндарлардың 90% - дан астамын құрайды. Сондай-ақ, діни ғимараттардың саны бойынша статистикалық мәліметтерге сүйенсек, егер 1979 жылы Қазақстанда тек 25 қана мешіт болса, 2020 жылдың 1 желтоқсанындағы жағдай бойынша олардың саны 2690-ға жеткен.

Елімізде исламның бірыңғай республикалық діни бірлестігі - Қазақстан мұсылмандары діни басқармасы (ҚМДБ) жұмыс істейді. 1990 жылдың 12 қаңтарында өткен Қазақстан мұсылмандарының алғашқы құрылтайы - тәуелсіз ҚМДБ-ның құрылған күні болып саналады. Бас мүфти басқаратын атқарушы орган Мүфтият – ҚМДБ аппараты – Қазақстан мұсылмандарының жұмысын басқарады және жүргізеді. ҚМДБ құрылғаннан бері Қазақстан имамдарының 4 форумы өткізілді. Тәуелсіздік жылдары елімізде «Нұр-Мүбарак» университеті, 9 медресе-колледж, ҚМДБ жанындағы имамдардың біліктілігін арттыру институты сияқты діни ислам бағытындағы жаңа оқу орындары ашылды. Қазіргі уақытта 13 діни оқу орны бар, оларда 4 мыңға жуық адам оқиды. Бүгінде Қазақстанда жоғары діни білім алуға қолжетімділікті қамтамасыз ету үшін жағдайлар жасалған. Мысалы, БҒМ, сондай-ақ жергілікті атқарушы органдардан студенттерге білім гранттары бөлінеді. Дін саласындағы кадрларды даярлау «Исламтану», «Дінтану» және «Теология» мамандықтары бойынша жүзеге асырылады. Өткен оқу жылында аталған мамандықтарға 500-ге жуық мемлекеттік грант бөлінді. Сонымен қатар, «Нұр-Мүбарак» университетінің жанында экстремизмнің алдын алу бойынша мамандарды қайта даярлау институты жұмыс істейді. Қазіргі қазақстандық қоғам өмірінде діни фактор маңыздылығының өсіп келе жатқаны айқын. Әсіресе жастар арасында дінге сенушілердің саны артып келеді. Жалпы, ислам діні қазақстандық қоғамның әлеуметтік-мәдени өмірінде маңызды орын алады, оның руханиятының ажырамас бөлігі болып табылады.

 

Сауалнамалар
Мектептердегі тарих пәнін оқыту деңгейін қалай бағалайсыз?